Välj en sida
Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss. Av hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga kontospecifika frågor via e-post utan uppmanar dig vid dessa fall att ringa oss för att kommunicera på ett säkert sätt.

Kundtjänst: 08-695 17 85, öppet mån-fre kl 8-17
E-post: citroenkortet@cardservice.se
Citroënkortet, Box: 1141, 172 23 Sundbyberg

Ring 08-695 17 34 vid spärr eller förlust av kort, öppet dygnet runt.

Börja använda ditt nya kort

För att börja använda ditt kort behöver du hämta din PIN-kod på Mina Sidor. Gör så här:

  1. Logga enkelt in med Mobilt BankID.
  2. Välj ”PIN-kod” i menyn.

Logga in här »

Se PIN-kod / Glömt din PIN-kod?

Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?
Ingen fara! Du kan se din PIN-kod på Mina Sidor. Logga in, välj ”PIN-kod” i menyn och följ därefter instruktionerna.

Jag har knappat in fel PIN-kod tre gånger, vad gör jag?
Vänd dig till Citroënkortet kundtjänst på telefon 08-695 17 85. Öppettider 8-17 på vardagar.

Vad är CVC/CVV?
En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.

Användning av kortet

Fungerar mitt kort på resmålet?
De flesta länder accepterar kortbetalningar med MasterCard eller Visa. Kontakta ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka om du är osäker på om ditt kort fungerar på resmålet.

När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?
Vi rekommenderar att betala i landets egen valuta eftersom det kan tillkomma kostnad för kursskillnader om du betalar i svenska kronor.

Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?
Det kan bero på en mängd olika saker:

  • Butiken kan ha tappat kommunikationen med oss som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt.
  • Det finns mindre utrymme att handla för än du beräknat.

Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?
Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan. Du behåller samma PIN-kod.

Höj din kredit

Vill du ha högre kreditgräns?
Med Citroënkortet kan du ansöka om en kredit på upp till 50.000 kr. Vill du höja din kredit för att få utrymme till resan eller vardagsköpen ansöker du om detta genom att klicka på ”Ansök om höjd kreditgräns” under översikt eller i menyn.

Vill du istället sänka din kreditgräns kan du ringa vår kundtjänst på 08-695 17 85.

Så betalar du din faktura

Så betalar du din Citroënkortet faktura
När en ny faktura når dig i mitten av varje månad väljer du själv om du vill betala hela skulden på en gång eller om du vill delbetala med lägst 5% varje månad*. Det lägsta beloppet att betala finns tydligt markerat på fakturan. Ibland är det lägsta beloppet att betala 0 kr, då kan du välja att inte betala något alls den månaden.

Tips! Du har alltid samma OCR-nummer och kan göra en inbetalning när du vill under månaden.

Anslut till e-faktura

Ta emot och betala dina fakturor direkt i mobilen eller datorn via e-faktura.

Välj e-faktura
Om du önskar e-faktura:
1. logga in via din internetbank
2. följ anvisningarna för e-faktura
3. och välj Citroënkortet som mottagare.

IBAN och BIC

Om du vill göra en inbetalning till ditt kort från ett utländskt bankkonto, behöver du ange IBAN och BIC enligt nedan:

IBAN: SE26 9190 0000 0919 5121 7006

BIC: DNBASESX

Observera att det tar ett par arbetsdagar extra innan överföringen syns på ditt konto. Kom ihåg att ange ditt OCR-nummer som referens för att inbetalningen ska hamna rätt.

Erbjuder ni digitala plånböcker?
För närvarande erbjuder vi inte Apple, Google och Samsung Pay. Om du väljer att ansluta ditt kort till betaltjänsten Curve, tänk då på att du behöver ha varit kund i 3 månader innan du kan använda tjänsten och att Curve har separata villkor.
Kontoutdrag

När kommer kontoutdraget?
Du får ditt kontoutdrag mellan den 10-15:e varje månad.

När börjar jag betala ränta?
En gång i månaden får du ett kontoutdrag med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på ditt utgående belopp.

Kontakta kundtjänst på 08-695 17 85 om du har fler frågor om kontoutdraget.

Kontantuttag

Du kan ta ut kontanter med ditt kort, efter att du varit kund hos oss i 3 månader. Kostnaden för kontantuttag är 3% av uttaget belopp, minst 35 kr. Ränta tillkommer från dag 1.

Blippa med Citroënkortet

Kontaktlösa kort innebär att du betalar genom att ”blippa” ditt kort mot kortläsaren vid småköp under 200 kr. Ibland behöver du slå din PIN-kod även vid småköp.

Hur aktiverar jag kontaktlösa betalningar på Citroënkortet?
Funktionen ”kontaktlösa betalningar” finns på ditt Citroënkort. Har du fått ett helt nytt kort måste ditt första köp genomföras med PIN-kod oavsett belopp. Därefter är det fritt fram att ”blippa” ditt kort för att betala dina köp.

Var kan jag använda mitt kontaktlösa kort?
Du kan betala kontaktlöst om kortläsaren har symbolen som visar att den kan ta emot kontaktlösa betalningar.
Leta efter symbolen för kontaktlösa betalningar.

Mitt Citroënkortet har slutat att fungera för kontaktlösa transaktioner
Kontrollera först att kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar. Om kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar och ditt kort ändå inte fungerar, vänligen kontakta oss på 08-695 17 85 så hjälper vi dig med att beställa ett nytt kort.

Säker betalning på nätet

För att du ska känna dig trygg med att använda ditt betal- och kreditkort vid betalningar på internet ingår tjänsten Verified by Visa. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att du som kortinnehavare identifierar dig med Mobilt BankID vid betalning på Internet.

Vad är Mobilt BankID och hur skaffar jag det?
BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder när du behöver styrka din identitet på internet. Mobilt BankID beställer du hos din internetbank. Du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app som behövs för att ditt Mobila BankID ska fungera.

Måste jag alltid identifiera mig med Mobilt BankID när jag handlar över nätet?
Inte alltid, men det är bra att ha ditt Mobila BankID tillgängligt när du betalar över internet då det ofta kommer att behövas.

Om jag har ett extrakort, kommer jag också kunna verifiera köp med Mobilt BankID?
Ja, men det förutsätter att du som extrakortsinnehavare har ett eget Mobilt BankID.

Öppna och stäng kortet för köp på nätet
Med regionspärrar öppnar du och stänger för köp på internet.

Regionspärr

Med regionspärr kan du öppna och stänga ditt kort för olika regioner i världen och på internet.

Hur aktiverar jag regionspärren?
Du kan enkelt hantera regionspärren på Mina sidor. Välj ”Regionspärr” och följ instruktionerna. Tänk på att om du har flera kort måste du göra detta för varje kort.

Adressändring

Har du nyss flyttat? Du behöver inte tänka på att meddela oss din nya adress då detta uppdateras automatiskt.

Går ditt kort snart ut?

Om du använt ditt kort under de senaste 14 månaderna behöver du inte göra någonting. Du får ett nytt kort hemskickat innan ditt befintliga kort hunnit gå ut. Om du inte använt ditt kort under de senaste 14 månaderna får du mer information när det närmar sig.

SMS vid köp i annan valuta

Den 19 april 2021 trädde nya regler i kraft med syfte att öka transparensen kring de valutaväxlingspåslag som tas ut vid köp och uttag i utländsk valuta. Rent praktiskt innebär de nya reglerna att du kommer få ett SMS när du genomfört köp eller uttag i annan valuta än SEK inom EES.
SMS:et upplyser dig om vilket valutaväxlingspåslag du fått på din transaktion i relation till ECB:s referenskurs.

Läs mer här »

Ska du boka en resa, boende eller hyra en bil?

Betala med ditt Citroënkort så täcks du och din familj, eller du och upp till 3 vänner av kortets reseförsäkring, oavsett vilket färdmedel eller var i världen du planerar att resa!

I reseförsäkringen ingår bland annat avbeställningsskydd, ersättning vid läkarvård utomlands och försening av bagage samt allmänt färdmedel. Försäkringen gäller när du har betalt minst 75% av resan med Citroënkortet.

Läs mer här »

Vid 10 mån räntefri delbetalning tillkommer uppl. avg. 195 kr, eff. ränta 4,98%. Vid delbetalning lägst 5%/mån: månadsränta f.n. 1,56% (årsränta: 18,75%) och adm. avg. 25 kr per avi, eff. ränta 24,7% vid kredit på 20 000 kr (oktober 2023). Villkor »